donderdag 24 augustus 2017

Venezuela verscherpt haar controle over de media

Colombiaanse Caracol en RCN geblokkeerd door belangrijke kabeltelevisie-aanbieders in Caracas



Venezuela heeft haar controle over de media versterkt door de transmissie van de Colombiaanse netwerken Caracol en RCN te blokkeren. Sinds vanmorgen, donderdag 24 augustus 2017, staan de televisiekanalen op blank op belangrijke kabeltelevisie-aanbieders in Caracas. 

Noticias Caracol regisseur Juan Roberto Vargas zei dat berichtgeving in de afgelopen jaren over het sluiten van de grens door president Nicolas Maduro en over de vlucht vorige week van Venezuela's verdachte openbare aanklager Luisa Ortega Diaz naar Colombia en van daaruit naar Brazilie, achter de beslissing kan zitten.

Vargas, in een interview op RCN Radio, zei dat de Venezolaanse autoriteiten lijken te denken, dat Caracol van Ortega wist voordat ze vluchtte, wat hij 'absurd' noemde.

De telecomreguleerder van Venezuela Conatel heeft nog geen publieke verklaring afgegeven over de beslissing, en pogingen om contact op te nemen met het Conatel waren niet succesvol. Canal RCN zei, dat het niet zou reageren tot er een formele kennisgeving is, aldus RCN Radio.

Onder Maduro en voormalig president Hugo Chavez zijn oppositie en particuliere mediabedrijven zich onder druk gezet om hun redactionele regels te wijzigen. In 2007 heeft Chavez besloten om de omroepvergunning voor RCTV niet te verlengen, dan het meest bekeken televisienetwerk was dat kritiek uitte op zijn regering. Sindsdien is het grootste oppositie netwerk Globovision verkocht en is de kritiek verzacht, terwijl soortgelijke zaken zijn gebeurd bij kranten, waaronder El Universal.


Venezuela heeft in februari de transmissie van CNN en Espanol geschorst, nadat de regering het kanaal beschuldigd had onrust in de Zuid-Amerikaanse natie te stoken.

In 2014, toen protesten tegen de regering van Maduro in het land toenamen, trokken de autoriteiten de stekker uit de uitzendingen van NTN24 in Colombia na het tonen van beelden van anti-overheidsdemonstraties, en beweerde dat het kanaal het land deed destabiliseren.

Argentinië's Todo Noticias werdeook eerder geblokkeerd door de kabeltelevisie providers van Venezuela eerder dit jaar.



(De Surinaamse Krant/Bloomberg/Twitter)

0 comments:

Een reactie plaatsen